PARTYINFO
ELEKTRABEL TOUR 2004 - ON A MISSION
Datum konání: |
20.03.2004 - sobota |
Místo konání: |
Berlín - Tresor |
DJs: |
Daho & Ginger (Nula2), Marc Snow (Boston/Berlin) Globus floor: Wimpy (Berlin), Like (Berlin), Wake Up: Lako (HQ/Berlin) |
Live: |
Elektrabel (Axis, CZ) |
První otázka je víceméně klasická. Co pro Vás znamená Tresor? Ať už jako klub nebo label.
DAHO: Je to jedním slovem legenda. Místo, kde to celé vlastně začalo, místo které obestírá tajemná atmosféra a vyzařuje z něj to prapůvodní nadšení. Je to místo, kde se jakoby zastavil čas. Okolo rostou hypermoderní budovy a starej polorozbořenej domeček s nápisem Tresor zůstává ve své původní podobě. Osobně k němu chovám velkou úctu. Label je to taktéž velice dobrý, velice různorodý a přitom si zachovává svou původní tvář.
GINGER: Nemám co dodat. To, že TRESOR je ikonou evropského techna je snad každýmu jasný a pro mě je opět velká čest si tam zahrát.
ELEKTRABEL: Za 100 let to bude učivo dějepisu.
Poslední dobou se čím dál tím víc producentů pokouší o živá vystoupení, neboli live-acty. Jaký k tomu zaobíráte přístup?
DAHO: Je mnoho šikovných lidí, kteří dělají doma opravdu dobrou hudbu, ale ještě více je těch, kteří dělají blbosti a nemají soudnost při jejím hodnocení a prezentaci. To je pak neštěstí :) Co se týče těch větších jmen tak je to naprosto to samé. Někdo jen "pouští" produkci, ani ne svou vlastní a hned je to live... Osobně mě dostalo vystoupení British Murder Boys, tam se opravdu něco děje a stojí to za pozornost.
GINGER: Dobře si napsal pokouší :) opravdu není moc povedených živáčů co se elektronické taneční scény v Čechách týče. Už jsem jich pár slyšel, ale za zmíňku jich moc nestoji (nebudu těch pár radši ani jmenovat, možná bych na někoho zapomněl ). Jsem ale rád, že se lidi ubíraj i tímhle směrem, protože DJing není v žádným případě konečná stanice. Naopak myslím, že i přihlouplý digital edit, jako třeba v případě REGISE, je cesta, která stojí za to ji ošlapat. Důkazem je i to, že si k sobě spolu se SURGEONem našli po nějaký době opět cestu a vystupují dohromady jako BRITISH MURDER BOYS. Pokud si lidi na COSMIC CITY všimli, SURGEON už i tam hral zcela jinak, myslím tím bez desek a bez final scratche.. Dle mého ucha to bylo hodně luxusní, ačkoliv pro normálního návštěvníka to znělo asi moc "vražedně", o tom ale SURGEON je!
ELEKTRABEL: Je to logické. Když několik let DJ presentuje tvorbu někoho jiného, po čase má potřebu do toho víc zasahovat, vkládat do toho víc ze svého "vkusu". Navíc má okamžitou spětnou vazbu. Pro DJ - producenta je to nejlepší způsob, jak zjistit, zda-li jeho skladby fungují.
Nemrzí Vás, že většina z nich nepoužívá mašinky, které tak nějak vypadají víc jako nástroje a uchylují se k softwaru?
DAHO: Možná trochu mrzí, ale na druhou stranu je pochopitelné, že je to pro ně pohodlnější. Kupříkladu The 65D Mavericks s sebou ale hardware na vystoupení vozí a je hned na co se dívat. Je to opravdový koncert!
GINGER: Asi jsem už trochu odpověděl minule, ale to neva. Mně to spíš mrzí u produkce. Pokud každej kdo si nainstaluje nějakej sofware a dělá si doma měsíc smyčky, ihned usiluje o to, aby si někde zahrál, je to přinejmenším k pláči. Bohužel to tak u nás ale často funguje, ale co, vždyť je to úplně to samí co DJingem, známe spoustu "začínajících a při tom již zářivých hvězd" :). Navíc někde se začít musí a i tohle je cesta, jen se mi příčí, toť vše. BTW dneska jsou softwary fakt vychytaný, takže když je má člověk zmáklý (nemluvím o sobě!), tak ti to dává neuvěřitelnou volnost v tvorbě i při vystoupeních.
ELEKTRABEL: Hlavní příčinou je cena. Málo kdo si troufne tahat po akcích mašinky za desetitisíce. Navíc v některých klubech je to i prostorově nereálné.
Internet, internet, internet... Vzniká stále více serverů, na kterých je možno stáhnout si zcela zdarma i velmi kvalitní práce (viz. www.textone.org). Co vy a volně šířitelné skladby, popřípadě internetové vydavatelství obecně?
DAHO: Toto je dost složitá otázka. Pro producenta, který touto cestou prezentuje svou hudbu je to perfektní systém, jak ji dostat k co nejvíce lidem. Zatím je však vyloučeno, aby se mu vrátily náklady vložené do zařízení a hardware. Mělo by to být nějak ošetřeno.
GINGER: Internet je super (když běhá jak má :), je to vlastně můj chleba. Co se týče volně šířitelných skladem, je už asi příliš pozdě nějak tomu zabránit, pokud to interpreta hodně sejří. Na druhou stranu, často přemejšlim o tom, že to je obchod budoucnosti. Bude skvělý si neco poslechnout a pak vybrat jen to, co se ti opravdu líbí a zaplatit. Jsem spolumajitel obchodu s deskama a vidím, jak náklady kolem dělají nosiče opravdu drahými. Pokud se začne digitální zvuk opravdu prodávat jen přez internet, bude ve finále zaplacená částka rozdělená jen mezi interpreta, distributora (a ani to někdy ne) a všudypřítomný daně požírající stát. Tím se vše hodně zlevní a tím pádem zpřístupní!!!
ELEKTRABEL: Velká část hudebního průmyslu se přemístí na internet. Už tam i je. Stále to ale není ono. Je určitě fajn, že prostřednictvím internetu může člověk dostat svou hudbu k velkému počtu posluchačů. Ale i naopak. Takto nabízené hudby je takové množství, že je celkem malá pravděpodobnost, že si někdo najde tu moji.
Může to být budoucnost prezentace nové hudby? Přece jen se vše rychle vyvíjí..
DAHO: Pro běžného spotřebitele to jistě budoucnost bude mít. Jen by se měl celý systém nějak uzavřít, aby z toho producenti něco měli. Momentálně je to vůči nim dost nefér.
GINGER: Hmmm, už zase jsem odpověděl rychleji než jsem byl tázán :). Tak jen odpovídám, ano. V dnešních digitálním, přesto ješte primitivním, světě už tak většinu ukolů řeší počítače. Už se těším jak si jednou ráno nasadím brejle a naslouchátko, pozor, ne jako důchodce, ale jako pracující s počítačem a začnu dělat to, co bych rád dělal ještě hodně dlouho - distribuovat kvalitní hudbu mezi lidi!!!.
ELEKTRABEL: Je to možnost.
Jaký význam pro Vás má kultura obecně?
DAHO: Myslím, že pro velkou skupinu lidí je to hlavní způsob odreagování-se. U mě je to podobně. V dnešní moderní době ale musí člověk rozlyšovat, co je umění a co se jen tak snaží tvářit. Kýčovoté kulturní akce u nás ty kvalitní převyšují a jsou určitě i více vidět. Nedají se vlastně považovat ani za kulturní...
GINGER: Já jsem vlastně vcelku nudnej člověk, jedu si jen to svoje. Hudbě jsem toho objetoval už dost. Když jsem někde na párty, tak se mě lidi okolo promotérů doslova choděj ptát, jestli jsem OK, jestli mě to baví apod. Odmítám s nima chodit na panáky, hulit a pokud nemáme naladěnou stejnou vlnu momentálního zájmu, drhne i komunikace. Je to ale jen tím, že pořád poslouchám co se kolem hraje a přemýlám si dokola, jestli to za to stojí, jestli to je chujovina, nebo co tím chtěl pan producent vlastně říct. Co se týče zbytku kulturního světa, moc času mi na něj nezbývá. Do kina chodim málo, fakt hodně málo. V divadle jsem nebyl od základky, ale občas mě zaujmou český divadelní hry co dávaj na ČT2. Vlastne ČT2 mě dost často zaujímá, respektive doplňuje tu mezeru mezi mnou a okolním, nejen kulturním světem. Nakonec můžu bejt vůbec rád, že mám super přítelkyni, která mi tak trochu drží hlavu nad vodou, abych nebyl furt jen potopenej v tom svým světě.
ELEKTRABEL: Nijak se jí nebráním. Je to součást civilizace. Novou počínaje a undergroundovým klubem konče, je to všechno kultura. Člověk si má dávat všechno ;-)
Nechybí Vám umělečtěji pojaté akce, které by spojovaly napříkal elektronickou hudbu s výtvarným uměním nebo designem? Tyhle odvětví k sobě podle mě mají docela dost blízko.
DAHO: Takové akce určitě chybí. Několik pokusů jsem v minulosti zaznamenal, ovšem moc se nesetkali s úspěchem u běžných návštěvníků. Možná by dnešní době stačilo aby se více pořádali akce s inteligentnější hudbou. Právě to smyslem našeho turné !
GINGER: Bez pochyb!! Budeme asi mluvit o trošku jiném směru elektroniky než pro většinu lidí představuje pojem DAHO + GINGER, ale absolutně s tebou souhlasím!!! Bohužel u nás lidi ještě moc nedospěli do stavu, aby poslouchali opravdu poslechovou elektroniku. Vidím to na prodejnosti u nás v shopu a co tak probírám s lidma na akcích. V Čechách jsme se zatím dostali k tomu, že si občas lidi stáhnou něco z netu a tím to hasne. Žádná další podpora elektroniky se tu nedaří. Pokud se pletu, dej mi to vědět, diky.
ELEKTRABEL: Chybí, ale díky tomu, že na ně nemám čas. Ne, že by se nekonaly. Takovéto akce jsou asi organizačně dost náročné a proto jich ani nemůže být měsíčně několik. Ono ani není špatné v klidu koukat do obrazů, prohlížet si krásný nábytek, nebo jít do černočerného klubu a se zavřenýma očima si nechat propláchnout mozek kvalitním technem.
Sledujete všeobecné dění, nebo si jen tak žijete zahloubaní ve vlastním světě?
DAHO: Přiznávám, že máme svůj svět :). Asi jen proto, že věříme tomu, co děláme. Občas vykoukneme, co se děje okolo, ale to jen proto, aby jsme se zasmáli, nebo aby náš obchod Nula2 nestagnoval a byl dle potřeby kompatibilní s funkcí hlavního systému taneční scény.
GINGER: Já mám pocit, že mi to děláš naschvál :) Tohle je potřetí! Myslím, že teď už asi víc psát nebudu, jelikož jsem odpověděl na podobné téma v předminulým dotazu ;). Snad jen dodám, že se zajímám o ekonomiku apod., zkrátka jsem rád když alespoň trochu vím, co se v obchodním světě děje kolem mě.
ELEKTRABEL: TV nevlastním, novinama podpaluju v kamnech, radio poslouchám rakouské. Občas přečtu nějaký časák. Takže asi můj vlastní svět, ketrý je složen z práce, spánku a nějakých těch akciček.
Všichni svým způsobem reprezentujete neveselou, zamyšlenou, "černou" hudbu. Je podobný i váš životní postoj? Nebo si jejím prostřednictvím vybíjíte něco ve vás hluboko ukrytého?
DAHO: Nevidím naši hudbu tak "černě". Možná někdy působí "tvavěji" ale ve skutečnosti je velice barevná, jen to každý není schopen registrovat a pochopit. Elekltronika je kolikrát tak sladká a emotivní, že nerozumím lidem, kteří ji nepřijímají. Má i své temné stránky, ale vše je rovnoměrně vyváženo. V jádru jsem veselý člověk a tak je tato otázka zároveň odpovědí. U mě jde o něco víc, o umění, naplnění, protest!
GINGER: Nad tím právě často uvažuju na těch akcích, jak jsem pak mimo komunikaci s lidma. Je pravda, že není moc DJů, kteří by hráli tak moc vyloženě "svinstvo" jako DAHO+GINGER, ale o to větší píčoviny hrajou oni. Nesnáším hudbu s "jepičí" životností. Bohužel, ale ani tomu se občas nevyhnu a musím zahrát fakt divný věci, jinak bych hrál strašně starých desek a to nám právě lidi občas vytýkaj. Ano mají pravdu, máme a hrajem spoustu strarých věcí, ale to je tím, že už hrajem fakt dlouho a za tu dobu vidíme, co za to stojí a co ne. Netvrdím, že co je starý je dobrý, to v žádným případě není pravda, ale za 10 let už máte na výběr co si zahrát a co ne .....
ELEKTRABEL: Nemám pocit, že by to bylo smutné, neveselé. Zamyšlené, to možná ano. Každopádně je to něco "z mého nitra". Zážitky a pocity ze života.
V sobotu 20. března zavítá Elektrabel Tour 2004 do legendárního berlínského klubu Tresor! Live vystoupení projektu Elektrabel doplní čeští "murder boys" Daho & Ginger a rezident Marc Snow (Boston/Berlin). Akce má příznačný název "On A Mission". Na druhém flooru Globus se představí místní Wimpy (Berlin), Like (Berlin), Wake Up: Lako (HQ/Berlin) s o poznání lehčí houseovou probukcí klasické berlínské scény.
Jelikož se jedná o velice vyjímečnou událost a Daho & Ginger jedou jako jediní čeští DJs do Tresoru už podruhé, připravili jsme s aktéry této akce zajímavý rozhovor a soutěž o ceny.