CLANEK

 

Paul Van Dyk představil tracky, které ho inspirovaly

Konzumovat hudbu začal Paul Van Dyk skrze tehdy zakázané západní rozhlasové stanice a pašované mixtapy. Díky tomu měl po znovusjednocení Německa výbornou pozici k tomu stát se DJem v nově otevíraných klubech a na rave parties, kde se profiloval jako průkpník žánru trance, jenž v devadesátých letech vznikl z techna. O jeho čestném místě na vrcholu trance music není třeba nijak polemizovat – slavné hymny jako "For an Angel" nebo vítězství v anketě TOP 100 DJs v letech 2005 a 2006 hovoří za vše. Po jeho strašlivé nehodě před pár lety, kdy se s ním během vystoupení zbortila stage, a kdy se bál, že už nikdy nebude chodit, nakonec vše dobře dopadlo a Paul se vrátil do studia a dodnes tvoří svou nezaměnitelnou hudbu. To ostatně ukazuje i na svém nejnovějším albu "Music Rescues Me", kde vzdává hold hudbě jako takové, která má dle jeho vlastních slov uklidňující a obnovující sílu.

 

Na začátku letošního roku Paul Van Dyk zveřejnil 10 pro něj naprosto zásadních skladeb, které jej nejvíce ovlivnily v jeho hudební kariéře. Pojďme se na ně tedy spolu s ním podívat:

The Smiths – "Hand In Glove" (Rough Trade)

"Tohle je důvod, proč jsem začal tvořit vlastní hudbu. Tohle byla totiž první skladba, kde jsem slyšel, že ten zvuk zní jinak, a to ve mně vyvolalo lásku. Předtím jsem jen poslouchal rádio a dělal při tom domácí úkoly, byl jsem hudebně úplně rozostřen, a pak se to stalo a já úplně z ničeho nic vyskočil! Právě tehdy mi došlo, že se toho v hudbě skrývá mnohem víc, než jsem si do té doby myslel."



Depeche Mode – "A Question Of Time" (Mute)

"Byl jsem velkým fanouškem Depeche Mode dva nebo tři roky před tím, než byla vydána skladba "A Question Of Time". Byla to přesně ta věc, která ve vás začne skutečně rezonovat. Na začátku devadesátých let mi zavolal Daniel Miller, zakladatel Mute Records, a chtěl, abych s ním uzavřel smlouvu. Zeptal se: "proč nepřijedeš do Londýna? Je tady koncert Depeche Mode a můžeme se pobavit o smlouvě!" A tak jsem jel a samozřejmě to bylo fenomenální. Ke všemu začali svou show právě s "A Question Of Time", což mě úplně odrovnalo. Když jsem žil ve východním Německu, tak jsem si žádné desky kupovat nemohl, a ani jsem nemohl chodit nikam na koncerty. Najednou jsem ale po dvou letech od pádu zdi sledoval ve Wembley "Depešáky", jak hrají naživo mou oblíbenou skladbu, a připadalo mi, že právě tohle má ten nejvyšší možný význam, jaký může nějaký track mít."

Ron Allen – "The Transcendental EP" (Strobe Records)

"O tomto releasu jsem se toho nikdy moc nedozvěděl. Myslím, že to vyšlo někdy v roce 1990, nebo 1991. Je to velmi dobře provedená věc! Dnes bychom tento track nazývali technem, tehdy mi přišel spíše jako vyklidněný deep house. Autor použil element perkusí, jenž prochází skrze celou skladbu jako melodie, a navíc zde zachytil i rané prvky žánru psychedelic trance."



Cyclone – "A Place Called Bliss" (Network Records)

"Je to spíše dostupnost produkce, která mě s touto skladbou opravdu inspirovala. Celá věc totiž působí, jako by vznikla pouze za použití nejrůznějších samplů. Najdeme zde střípky od Kraftwerk, KC Flightt a Nightmare On Wax a ten velkolepý klávesový rave part je od Landlord, konkrétně ze skladby "I Like It". Vokální sampl má zase špetku humoru, což se mi líbí. Zastaví se a říká: "where is this record going!?" A pak zas pokračuje... Je velmi kreativní ve způsobu, jakým dává jednotlivé části dohromady, díky čemuž vznikl krásný a svěží track."



Vernon – "The Wonderer" (Eye Q)

"Když se lidi podívají, co že jsou ty správné trance klasiky, tak tohle je právě ta, na kterou se vždycky zapomíná. Vznikla ovšem ještě před tou velkou trance vlnou, která tehdy proletěla světem. Eye
Q byla značka z Frankfurtu spjatá spíše s technem. Nikdy se neprofilovala jako trance vydavatelství, pro mě jím však Eye Q rozhodně bylo. Myslím, že i dnes je slyšet, jak se trance znovu rodí prostřednictvým podobných labelů..."



Underworld – "Rez" (Junior Boy´s Own)

"Rez" má v sobě podivný beat, který se celou skladbou nese jako jednoduchý sampl. To postupně vytváří atmosféru pro to, co má přijít a pak to má onu mimořádnou sílu! Nikdy se nezastaví, nikdy není spokojený, a nikdy nemá dost, prostě jen tak zkoumá... "Rez" je opravdu jedinečná skladba!"

Dave Clarke – "Red 2" (Bush)

"Tohle je pro mě stále ten pravý techno zvuk s jednoduchou, přímočarou energií. Miluju to! Když jsem to poprvé slyšel, vytáhlo mě to z mé komfortní zóny. :) Myslím, že naučit se milovat, je pro mnoho lidí velmi složitým procesem a dodnes slyším skladby, které jsou ovlivněny právě zvukem "Red 2", což je skvělé!"

Dr. Atomic – "Schudelfloss" (Guerilla Records)

"Guerilla byla jedním z těch labelů z Velké Británie, které neustále vydávaly úžasné věci. Dick O'Dell a William Orbit, kteří tvořili A & Ring, byli prostě bohové při hledání úžasných děl. Spolu s Carl Coxem jsme udělali remixy a já trval na tom, že půjdu do stejného studia a se stejným inženýrem, který "Schudelfloss" vytvořil. Přesně tak úžasně tenhle track zněl..."



The Thrillseekers – "Synasesthesia" (Vandit Records)

"Jednou mi někdo dal white label s touto skladbou hned na letišti, když jsem se přihlásil na svůj let na Ibizu, kam jsem letěl hrát do Amnesie. Ten kluk mi řekl: "uvidíš, že tuhle desku prostě dneska zahraješ..." Letěl
jsem z Londýna na Ibizu a v ruce měl celou cestu tuhle desku. Neměla ani obal, byla jen v takovém plastovém sáčku. Hned po příletu jsem si ji pustil, zněla velmi dobře, a já ji hned večer na párty zahrál. A klub úplně šílel! Hned další den jsme ji proto upsali pro můj label Vandit."



Nu-NRG – "Dreamland" (Vandit Records)

"Dreamland má v sobě prvek, který dodnes definuje Giuseppe Ottavianiho. Giuseppe pokračoval sólově a pokaždé, když vydal novou skladbu, tak přinesl do našeho hudebního světa něco důležitého."


stanjah

zdroj: DJ Mag

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016